Från och med 1 juni 2025 har du som energitjänsteföretag rätt att begära ut mätvärden för elförbrukning från de kunder som du har ett gällande avtal med.
För att få tillgång mätvärden via Sollentuna Elnät behöver du som företag:
- Vara godkänd som EDIEL-användare
- Ha tecknat ett avtal med Sollentuna Elnät
- Ha kundens digitala medgivande
All kommunikation av mätvärden sker via EDIEL-systemet. För mer information om hur EDIEL fungerar samt hur man ansöker om användarbehörighet, se: ediel.se
Så går det till
När ert företag är registrerat som EDIEL-användare och ett avtal har tecknats med Sollentuna Elnät, följer processen nedan:
- Begäran om mätvärden
Energitjänsteföretaget skickar en förfrågan via EDIEL till Sollentuna Elnät om tillgång till en specifik kunds mätvärden.
- Kundavisering via Mina Sidor
Kunden får en avisering på Mina Sidor med möjlighet att godkänna eller avslå begäran. Godkännande sker via BankID.
- Tidsgräns för svar
Om inget godkännande ges inom 21 dagar, avslås begäran automatiskt.
- Vid godkännande
Sollentuna Elnät påbörjar då leverans av mätvärden till energitjänsteföretaget via EDI-meddelanden.
- Vid återkallat godkännande
Om kunden senare återkallar sitt samtycke stängs dataleveransen av.
- Vid utflyttning
Om kunden flyttar från aktuell anläggning upphör också överföringen av mätvärden.