Se upp för oseriösa säljare från annat elbolag

Publicerad:

Återigen har flera av SEOMs kunder blivit kontaktade av annat elbolag som säger sig samarbeta med SEOM och försöker få kunden att byta elavtal.

SEOM har nyligen fått samtal från kunder som känner sig lurade efter att ha blivit kontaktade av ett annat elbolag som säger sig samarbeta SEOM, vilket inte stämmer. Kontakten har skett via telefon, och personen som ringer är mycket offensiv och övertygande i sina argument om att kunden bör byta elavtal.

Varken vårt moderbolag, SEOM, eller Sollentuna Elhandel anlitar externa säljare för att kontakta våra kunder. Skulle du bli kontaktad rekommenderar vi dig därför att avsluta samtalet och inte ge ut några personliga uppgifter. Detta oavsett hur trovärdig kontakten verkar vara.

Det här bör du tänka på om du blir kontaktad

Om du blir uppringd av en säljare från annat elbolag ska du vara mycket uppmärksam och inte godkänna något avtal per telefon eller via en sms-länk innan du läst avtalets villkor i lugn och ro.
     - Var uppmärksam på priserna som de erbjuder, ofta är den fasta avgiften oskäligt hög, även om priset per kWh kan verka bra. Ta också noga reda på vilka avtalstider och vilka avtalsvillkor som gäller. Det kan nämligen bli mycket kostsamt för dig om du går in i avtalet och sedan väljer att avbryta det i förtid, säger Carolin Iggström, chef Elhandel på SEOM.

Konsumenternas energimarknadsbyrås tips vid telefonförsäljning:

  •  Är du inte intresserad? Säg bara nej tack och lägg på luren.
  • Är du osäker på vem som ringt upp dig? Fråga! Säljare är skyldiga att uppge varifrån de ringer och varför. Anteckna namnet på den du pratar med.
  • Om säljaren har fått dig att signera avtalet under säljsamtalet så är inte avtalet giltigt och du behöver därmed inte betala något. Den skriftliga signeringen måste alltså ske efter samtalet.
  • I avtalet ska du kunna läsa pris, villkor, eventuell bindningstid, information om ångerrätt med mera.
  • Läs igenom det finstilta innan du signerar! Be att få avtalet hemskickat på papper om du inte känner dig bekväm med att läsa det i ett sms eller på webben.
  • Har du redan signerat men ångrar dig? Meddela företaget skriftligt så fort du kan, helst via mejl.
  • Har du fått en faktura utan att du tackat ja till något? Meddela företaget skriftligt så fort du kan, helst via mejl, att du inte har tackat ja och att fakturan är fel – det kallas att bestrida fakturan. Det är alltid företaget som måste bevisa att du tecknat ett avtal och vad avtalet innehåller för att de ska ha rätt att skicka en faktura. Du är alltså aldrig skyldig att betala något om det inte finns ett giltigt avtal.

Konsumenternas energimarknadsbyrå har även en lista över bolag som fått många klagomål, du hittar den här. Gå gärna in där för att se om elbolaget du blivit kontaktad av finns med. 

Om du har blivit utsatt för oseriös försäljning av elavtal rekommenderar vi dig att göra en anmälan till Konsumentverket.

Känner du dig osäker är du alltid välkommen att kontakta oss via mejl: kundtjanst@seom.se eller telefon: 08-623 88 00.