Kunder lurade av elbolag som påstår sig samarbeta med SEOM

Publicerad:

Återigen har flera av våra kunder blivit kontaktade av annat elbolag som säger sig samarbeta med oss på SEOM och vill få kunden att byta elavtal.

Sedan en tid tillbaka har vi fått samtal från kunder som känner sig lurade efter att ha blivit kontaktade av annat elbolag. Oftast sker kontakten via telefon, och personen som ringer är mycket offensiv och övertygande i sina argument om att du som kund bör byta elavtal. De säger att de samarbetar med oss på SEOM vilket inte stämmer. Vi samarbetar aldrig med andra elbolag.

Det här bör du tänka på om du blir kontaktad

Om du blir uppringd av en säljare från annat elbolag ska du vara mycket uppmärksam och vi rekommenderar dig att inte godkänna något avtal per telefon eller via en sms-länk innan du läst avtalets villkor i lugn och ro. Var uppmärksam på priserna som de erbjuder, ofta är den fasta avgiften oskäligt hög, även om priset per kWh kan verka bra. Ta också noga reda på vilka avtalstider och vilka avtalsvillkor som gäller. Det kan nämligen bli mycket kostsamt för dig om du går in i avtalet och sedan väljer att avbryta det i förtid.

Gå gärna in på Konsumentverkets energibyrås lista över bolag som fått många klagomål för att se om elbolaget du blivit kontaktad av finns med där.

Du har rätt att ångra dig

Enligt distansavtalslagen har du som konsument rätt att ångra ditt avtal inom 14 dagar från det att avtalet ingicks. Sedan 2018 krävs dessutom att konsumenten accepterat företagets erbjudande om avtal skriftligen. Utan den skriftliga accepten är avtalet inte giltigt.

Om du har accepterat avtalet och ångerrätten löpt ut eller om du får trubbel med bolaget ska du vända dig till Konsumenternas energimarknadsbyrå. De ger oberoende och kostnadsfri vägledning i frågor som rör bland annat el. Här hittar du deras kontaktuppgifter.

Det här gäller för dig som är näringsidkare

Näringsidkare har inte samma skydd som konsument när det gäller telefonförsäljning. Exempelvis gäller ingen ångerrätt på avtal som tecknats på distans. Det finns inte heller något krav på skriftlig bekräftelse vid avtal som ingås över telefon. Därför vill vi uppmana dig att vara extra försiktig.

Konsumenternas energimarknadsbyrås hemsida finns vägledning för dig som är näringsidkare och som ingått elavtal efter vilseledande telefonförsäljning. Du kan också hitta information hos Svensk Handel

Har du frågor eller känner dig osäker är du välkommen att kontakta oss!